Μονοπάτια

facebook google plus rss
ΔΗΜΟΣ ΛΙΜΝΗΣ ΠΛΑΣΤΗΡΑ : ΕΚ ΦΥΣΕΩΣ ΜΟΝΑΔΙΚΟΣ
Print Friendly, PDF & Email

Οι ορεινοί όγκοι της περιοχής ανήκουν στην οροσειρά της Πίνδου που διασχίζει από άκρη σε άκρη την Βαλκανική χερσόνησο. Ειδικότερα αποτελούν μέρος των Θεσσαλικών Αγράφων. Κατά μια παράδοση τα Άγραφα έχουν πάρει την ονομασία τους από το γεγονός ότι στην μακρά περίοδο της τουρκοκρατίας λόγω του δύσβατου της περιοχής πολλά χωρία και κάτοικοί της δεν ήταν γραμμένοι στις φορολογικές καταστάσεις του σουλτάνου. Ο επισκέπτης έχει την δυνατότητα να νοιώσει την επαφή με το πλούσιο φυσικό περιβάλλον μέσω της πεζοπορία και ορειβασία στο δίκτυο μονοπατιών που έχει δημιουργηθεί και συνεχώς εμπλουτίζεται. Το περπάτημα στα μεγαλύτερα μονοπάτια της περιοχής απαιτούν μια στοιχειώδη εξοικείωση με το φυσικό περιβάλλον, καλή φυσική κατάσταση και κατάλληλη υπόδηση.

Βουνά ανατολικά της λίμνης Πλαστήρα

Τα χωριά της περιοχής περιβάλλονται από πυκνά δάση κυρίως βελανιδιάς, καστανιάς και ελάτης που φτάνουν μέχρι τις κορυφές κοντά στα 1000 μέτρα υψόμετρο. Σε πολλά σημεία των διαδρομών εντυπωσιάζει η απέραντη πανοραμική θέα προς τον Θεσσαλικό κάμπο από τη μια, και από την άλλη προς την λίμνη Πλαστήρα και τις ψηλότερες κορυφές των Αγράφων στα δυτικά. Όλες οι διαδρομές είναι σχετικά εύκολες.

1. Μορφοβούνι – Βρύσες Αγ. Γεωργίου

Σήμανση: κόκκινο κύκλο σε κίτρινο τετράγωνο/κωδικός Β8
Μήκος: 2,2 χλμ.
Χρόνος πορείας: 0:45, επιστροφή 1:00
Συνολική ανάβαση/κατάβαση: +20/-310μ.
Αφετηρία: Αγ. Παρασκευή Μορφοβουνίου (υψόμ. 760μ.) 39 21 12.95N 21 45 06.90E
Τερματισμός: Βρύσες Αγ. Γεωργίου (υψόμ. 470 μ.) 39 21 13.12Ν 21 46 16.71Ε

Με αφετηρία την εκκλησία της Αγ. Παρασκευής στο Μορφοβούνι ξεκινά κατηφορικό δρομάκι (οδός Μάρκου Τσούλα) που στην αρχή περνά ανάμεσα στα ακριανά σπίτια του χωριού Αφήνουμε περίφραξη στα αριστερά μας και σε λίγες δεκάδες μέτρα συναντάμε διακλάδωση χωματόδρομων. Ακολουθούμε τον δεξιό δρόμο. Περνάμε μικρό ρεματάκι και σε λίγο μπαίνουμε σε χωμάτινο δρόμο με νεροφαγώματα. Προσπερνάμε παράγκα μέσα σε αμπελώνα στα δεξιά μας και φτάνουμε στις βρύσες όπου βρίσκεται και το εκκλησάκι του Αγ. Γεωργίου, μια όμορφη τοποθεσία όπου μας συντροφεύουν τα τρεχούμενα γάργαρα νερά. Επιστροφή από τα ίδια.

2. Μορφοβούνι – Κορυφή Γαζή (964 μ.) – διάσελο – Μεσενικόλας

Χωρίς σήμανση/κωδικός Β7
Μήκος: 4,3 χλμ.
Χρόνος πορείας: 1:30, επιστροφή 2:00
Συνολική ανάβαση/κατάβαση: +140/-320μ.
Αφετηρία: Αγ. Αθανάσιος Μορφοβουνίου (υψόμ. 870μ.) 39 21 07.40Ν 21 44 45.16Ε
Τερματισμός: Πλατεία Μεσενικόλα (υψόμ. 680μ.) 39 20 33.29Ν 21 45 30.78Ε

Στο πάνω μέρος του Μορφοβουνίου βρίσκεται μικρό νεκροταφείο και το εκκλησάκι του Αγ. Αθανασίου όπου καταλήγει ασφάλτινος δρόμος που ανεβαίνει καλύτερα από την έξοδο του χωριού με κατεύθυνση την λίμνη Πλαστήρα. Στην αφετηρία μπορεί κάποιος να φτάσει και από το κέντρο του χωριού ανεβαίνοντας στα στενά δρομάκια του. Πάνω από τον δρόμο, δεξιά από μια παιδική χαρά ξεκινάμε με δυτική κατεύθυνση στο μονοπάτι στην ράχη που οδηγεί στην κορυφή Γαζή μέσα στο δάσος βελανιδιάς και θέα στα δεξιά (δυτικά) προς την λίμνη Πλαστήρα και τους μεγάλους ορεινούς όγκους που δεσπόζουν στην απέναντι όχθη. Μετά το κολωνάκι της κορυφής κατηφορίζουμε νότια μέσα από μικτά δάση βελανιδιάς και καστανιάς με κάποιους αιωνόβιους κορμούς να ξεχωρίζουν για το μέγεθός τους. Περνάμε κάθετα έναν δασικό δρόμο και κινούμαστε ρε ράχη δασωμένη που μας βγάζει σε μικρό ανοιχτό διάσελο με δασικό δρόμο. Από εδώ με νοτιοδυτική κατεύθυνση μπαίνουμε σε μέχρι το διάσελο του Μεσενικόλα όπου συναντώνται τέσσερις χωματόδρομοι. Από εδώ στρεφόμαστε βόρεια, κάτω από τον χωμάτινο δρόμο, περνάμε ρεματάκι με πλατάνια και απέναντι ανεβαίνουμε στον δρόμο που σε λίγες δεκάδες μέτρα μας βάζει σ τα πρώτα σπίτια στον δρόμο που μας οδηγεί στην όμορφη πλατεία με τα αιωνόβια πλατάνια. Επιστροφή από τα ίδια ή σε 1,8 χλμ από τον ασφάλτινο δρόμο που ενώνει τα δυο χωριά. Από το διάσελο Μεσενικόλα υπάρχει η δυνατότητα να συνεχίσουμε στον δασικό δρόμο προς τα νότια που μας οδηγεί μετά από 5,3 χλμ. στο μοναστήρι της Κορώνας.

Μονοπάτια στην περιοχή του Μοσχάτου

Γύρω από αυτό το μικρό και όμορφο χωριό υπάρχουν εύκολες διαδρομές προς την μικρή (αναρρυθμιστική) λίμνη αλλά και προς την λίμνη Πλαστήρα (θέση Τσαρδάκι) και την μονή Κορώνας.

3. Μοσχάτο – Μικρή λίμνη (αναρρυθμιστική)

Σήμανση: κόκκινο κύκλο σε κίτρινο τετράγωνο/κωδικός Β11
Μήκος: 4 χλμ.
Χρόνος πορείας 1:10, επιστροφή 1:45
Συνολική ανάβαση/κατάβαση: +320/-80μ.
Τερματισμός: μικρή λίμνη (αναρρυθμιστική) 39 19 32.98Ν 21 49 14.80Ε

Από την γραφική πλατεία του χωριού με τα ωραία παραδοσιακά καφενεία-ταβέρνες που μπορούν να ετοιμάσουν τα πάντα για τον επισκέπτη ξεκινάμε ανατολικά σε πλακόστρωτο δρομάκι προς την κεντρική άσφαλτο την οποία συναντάμε στα 120 μέτρα όπου βρίσκεται και η στάση του λεωφορείου. Την ακολουθούμε δεξιά/νοτιοανατολικά, ελαφρώς ανηφορικά για 250 μέτρα μέχρι την στροφή δεξιά όπου βρίσκεται και το νεκροταφείο του χωριού. Εδώ βγαίνουμε από το χωριό αφήνοντας τον δρόμο για να κατηφορίσουμε απέναντι σε στενό μονοπάτι που μας βγάζει σε χωματόδρομο που ακολουθούμε προς τα δεξιά ανάμεσα σε αραιό δάσος και λιβάδια. 500 μέτρα πιο κάτω συναντάμε την κοίτη του ρέματος Κεραμίδα που κρατά νερό το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου. Περνάμε απέναντι από μικρό γεφύρωμα. Στρεφόμαστε αριστερά στο δασωμένο μονοπάτι ανηφορικά για λίγες δεκάδες μέτρα για να ξανακατηφορίσουμε ανάμεσα σε δάση και λιβάδια. Συναντάμε ξανά την κοίτη του ρέματος και περπατάμε παράλληλα μ’ αυτό κάτω από πλατάνια και έλατα. Αφήνουμε σιγά-σιγά την όχθη του ρέματος για να περπατήσουμε στο μονοπάτι που διασχίζει δάση και λιβάδια. Μπαίνουμε σε δασικό δρόμο που ακολουθούμε για περίπου 130 μέτρα κατηφορικά μέχρι που καταλήγει σε βρύση πνιγμένη στα πλατάνια. Από εδώ στρεφόμαστε δεξιά/βορειοανατολικά μέσα στο δάσος και αφού περπατήσουμε μια στενή δασωμένη ράχη για λίγες δεκάδες μέτρα περνάμε μικρό ρεματάκι. Απέναντι ανεβαίνουμε σε λιβάδι με παλιά μικρή ανοικτή δεξαμενή νερού και αφού κυκλώσουμε μικρά λιβάδια μπαίνουμε σε δρομάκι που έπειτα περνά ανάμεσα σε περίφραξη. Απέναντι βγαίνουμε ξανά σε δρόμο που μετά από αλλεπάλληλες στροφές και περίπου 900 μέτρα μας βγάζει άσφαλτο, στην νότια μεριά της μικρής (αναρρυθμιστικής) λίμνης. Δεξιά στα 600 μέτρα βρίσκεται η κεντρική άσφαλτος που ανεβαίνει από την κωμόπολη Μητρόπολη Καρδίτσας για το Μοσχάτο.

4. Μοσχάτο – Χαλικάκι (κλάδος μονοπατιού προς κορυφή Κοκκοργιάκος1015μ.) – Τσαρδάκι

Σήμανση: κόκκινος κύκλος σε κίτρινο τετράγωνο/κωδικός Β10
Μήκος: 4,1 χλμ.
Χρόνος πορείας: 1:15, επιστροφή 1:00
Συνολική ανάβαση/κατάβαση: +440/-80μ.
Τερματισμός: θέση Τσαρδάκι (υψόμ. 780μ.) 39 18 39.32Ν 21 46 38.86Ε

Από την πλατεία Μοσχάτου ακολουθούμε δυτικά κατεύθυνση (όπως δείχνει ταμπέλα κατεύθυνσης) ανεβαίνοντας μέσα από τα σοκάκια του χωριού μέχρι το πάνω μέρος του. Εκεί ακολουθούμε την άσφαλτο ανηφορικά για περίπου 250 μέτρα και στην πρώτη κλειστή στροφή αριστερά αφήνουμε τον δρόμο για να μπούμε στο μονοπάτι που περνά δεξιά, δίπλα από τσιμεντένιο υδραγωγείο. Περνάμε δάση καστανιάς και βελανιδιάς μέχρι τα λιβάδια στην θέση Χαλικάκι αφού σε κάποιο σημείο περάσουμε εγκάρσια την κεντρική άσφαλτο. Από εδώ συνεχίζουμε δυτικά σε χωμάτινο δασωμένο δρόμο για ένα χιλιόμετρο μέχρι την θέση Τσαρδάκι, στην όχθη της λίμνης Πλαστήρα.
Από το Τσαρδάκι η μονή Κορώνας είναι δέκα λεπτά (800 μέτρα απόσταση) αν ακολουθήσουμε τον ασφάλτινο δρόμο προς Μεσενικόλα.

5. Χαλικάκι – κορυφή Κοκκοργιάκος

Σήμανση: μπλε κύκλος σε κίτρινο τετράγωνο/κωδικός Β11-Α
Μήκος: 1,7 χλμ.
Χρόνος πορείας: 1:00, επιστροφή 0:45
Συνολική ανάβαση/κατάβαση: +220/-45μ.
Αφετηρία: Θέση Χαλικάκι (υψόμ. 820μ.) 39 18 27.61N 21 47 16.78E
Τερματισμός: Κορυφή Κοκκοργιάκος (υψόμ. 1015μ.) 39 17 47.08Ν 51 47 23.78Ε

Από την θέση Χαλικάκι υπάρχει δυνατότητα ανάβασης στην εύκολη και όμορφη κορυφή Κοκκοργιάκος ακολουθώντας την σήμανση με μπλε κύκλο σε κίτρινο τετράγωνο που περνά με νότια κατεύθυνση απέναντι από το λιβάδι Χαλικάκι όπως δείχνει κατατοπιστική ταμπέλα κατεύθυνσης. Απέναντι από το λιβάδι αποφεύγουμε ένα μικρό μαντρί και περνάμε απέναντι, λίγο δεξιά, τον χωματόδρομο. Ανηφορίζουμε ευθεία μέσα σε λιβάδι αφήνοντας στα αριστερά μας ένα εξοχικό σπίτι. Μπαίνουμε σε δάσος και ανηφορίζοντας πιάνουμε το διάσελο της Φώνης και αντικρίζουμε την λίμνη Πλαστήρα. Συνεχίζουμε ελαφρώς κατηφορικά και περνάμε ρεματάκι για να ανέβουμε στην απέναντι πλαγιά στο πυκνό μικτό δάσος βελανιδιάς και καστανιάς. Η ανηφόρα γίνεται πιο έντονη και μετά από μερικά ζικ-ζακ κατεβαίνουμε αριστερά για να περάσουμε κοίτη μικρού ρέματος. Απέναντι στρεφόμαστε δεξιά, ανηφορικά και συναντάμε δασικό δρόμο. Τον περνάμε κάθετα και μετά από τριάντα μέτρα στρεφόμαστε αριστερά στην πλαγιά που μας οδηγεί σε ράχη δασωμένη με βελανιδιές. Αλλάζουμε κατεύθυνση προς ανατολικά για να ακολουθήσουμε την ανηφορική ράχη μέσα στο πυκνό δάσος βελανιδιάς και σε 300 μέτρα φτάνουμε στο κολωνάκι της κορυφής στην άκρη λιβαδιού. Από δω έχουμε καταπληκτική θέα προς την λίμνη και τις απέναντι βουνοκορφές με πιο χαρακτηριστική την κορυφογραμμή της Κοιμωμένης των Αγράφων. Ιδιαίτερα εντυπωσιακές είναι οι εικόνες τον χειμώνα όταν η διαδρομή έχει λίγο ή και καθόλου χιόνι και είναι δυνατή η ανάβαση και ατενίζουμε την χιονισμένη λίμνη και τα γύρω βουνά.

6. Μοσχάτο – Τσαρδάκι (μονοπάτι κάτω από την μονή Κορώνας)

Σήμανση: κόκκινος κύκλος σε κίτρινο τετράγωνο/κωδικός Β9
Μήκος: 2,1 χλμ.
Χρόνος πορείας: 0:50, επιστροφή 0:40
Συνολική ανάβαση/κατάβαση: +380/-25μ.
Τερματισμός: θέση Τσαρδάκι (υψόμ. 780μ.) 39 18 39.32Ν 21 46 38.86Ε

Από την πλατεία του χωριού περπατάμε τον δρόμο με δυτική κατεύθυνση. Στα 70 μέτρα ακολουθούμε διακλάδωση στα αριστερά και βγαίνουμε σε 180 μέτρα σε μικρή πλατεία με πλάτανο και βρύση. Στρεφόμαστε αριστερα/νότια και ο δρόμος μας οδηγεί μέσα από δάσος με μεγάλα δέντρα που μας φέρνει σε κοίτη ρέματος. Αφήνουμε το δρόμο και μπαίνουμε σε μονοπάτι που ανηφορίζει αλλού πιο ομαλά και αλλού πιο ανηφορικά. Φτάνουμε σε πλαγιά με πιο αραιά δέντρα, κυρίως βελανιδιές. Δίπλα από το μονοπάτι διακρίνουμε σωρό από πέτρες. Είμαστε στο «σωρό του σκοτωμένου», όπως ονομάστηκε το σημείο από μια παλιά ιστορία με θύμα αντιζηλίας. Δεξιά μας, ψηλά, διακρίνουμε την μονή Κορώνας. Για να την επισκεφτούμε ακολουθούμε δεξιά τον ασφαλτόδρομο που συναντάμε μόλις βγούμε από λιβάδι με πετρόχτιστη βρύση. Για την μονή Κορώνας περπατάμε δεξιά/βόρεια ακολουθώντας τον ασφάλτινο δρόμο για 400 μέτρα.Για τη θέση Τσαρδάκι περνάμε απέναντι τον δρόμο και ανεβαίνουμε για ακόμη 150 μέτρα σε χωμάτινο δρομάκι μέχρι ένα μικρό εκκλησάκι. 100 μέτρα πιο κάτω είναι οι ταβέρνα στο Τσαρδάκι.

Προτεινόμενοι συνδυασμοί διαδρομών

Στην περιοχή του Μοσχάτου ο πεζοπόρος μπορεί να επιλέξει και συνδυασμό των παραπάνω διαδρομών ανάλογα με τις επιθυμίες και τις δυνατότητές του.

Α. Μικρή λίμνη – Μοσχάτο – Χαλικάκι – κορυφή Κοκκοργιάκος – Τσαρδάκι – Μονή κορώνας – Μοσχάτο

Δύσκολη

Συνολική ανάβαση/κατάβαση:
Αφετηρία:
Τερματισμός:

Περπατώντας τα μονοπάτια «B9» και «Β10» μπορεί ο πεζοπόρος να ακολουθήσει κυκλική διαδρομή που θα τον ξαναφέρει στο σημείο εκκίνησης.

Δυσκολία μονοπατιού/χρόνοι πορείας

Οι πληροφορίες που παρέχονται είναι σχετικές και αναφέρονται σε άτομα με καλή φυσική κατάσταση. Η δυσκολία μιας διαδρομής επηρεάζεται και από τις καιρικές συνθήκες. Χρόνος πορείας είναι ο απαιτούμενος χρόνος για την πραγματοποίηση μιας διαδρομής χωρίς να υπολογίζονται οι στάσεις. Γι’ αυτό να προσθέτετε τουλάχιστον 30% στους αναγραφόμενους χρόνους.

Περισσότερες πληροφορίες για πεζοπορία και ορειβασία στα Θεσσαλικά Άγραφα στο www.eoskarditsas.gr. Τα ίχνη για gps γίνονται download κάνοντας αναζήτηση με τον κωδικό της εκάστοτε διαδρομής.

Βοηθήματα

• Έντυπος Ορειβατικός Χάρτης 1:50000, Βόρεια Άγραφα, Λίμνη Πλαστήρα, εκδόσεις Ανάβαση

(Πληροφορίες / επιμέλεια κειμένου Ελληνικός Ορειβατικός Σύλλογος Καρδίτσας ΕΟΣΚ)

social share
facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest icon